2015/03/15

上位サポートの解析

http://www.dotabuff.com/blog/2015-03-09-analysing-top-tier-supports


Higher ranked Matchmaking Games tend to heavily rely on the current professional meta when it comes to drafting a team. There are many things to keep in mind, when thinking of a well-rounded draft, which include pushing power, ganking potential, lane presence etc.
高ランクの試合はチーム編成が現時点でのプロのメタゲームに依存する傾向がある。プッシュ力・ギャンク性能・(*レーニングの強さ)などバランスの取れたチーム編成を組むにあたって頭に入れておくべきことは多い。
(*lane presence うまく訳せない・・・)

Today I would like to discuss the role of a Support, which, in my opinion, is heavily under-looked. I will not go into much detail on how to actually support in a given game, not only because it is extremely situational, but also because there are a lot of well written guides on general supporting all over the web.
今日はサポート――思うに、非常に軽視されているRole――について話をしたいと思う。高ランクの試合で実際にどのようにサポートをプレイするかについて深く込み入った話をするつもりはない、それが状況次第であるからだけでなく、その件についてはWeb上のあちこちに出来のいいガイドが転がっているからだ。

Instead, I would like to look at the most popular Support picks in the current professional meta and analyse the reasons behind their popularity.
代わりに、現在プロのメタゲームでポピュラーなサポートを見、またその理由について考察をしていく。

The reason why I would like to write this Blog Post is the fact that I myself frequently end up being the last-pick support, after my team has drafted three or even four core heroes. Understanding which support would be suitable and provide the most utility in a given game might turn the table in your favour.
このブログ記事を書く理由は私のチームメンバーが私より先に3あるいは4のコアヒーローをピックしてしまって、私がサポートをラストピックするに至ることが頻繁に起こるからだ。どのサポートヒーローが最も状況に則していて、試合に利を齎せるかを理解することはそういった状況を覆すに十分だ。

Vengeful Spirit
This hero has consistently deserved the first pick/ban from pro players. It lead to a belief that Vengeful Spirit is overpowered which resulted in popularity spike in public matchmaking. It might not necessarily be the case that the hero is extremely good or suits the meta, however.
このヒーローはこれまで一貫してファーストピック/ファーストBANを与えられてきた。それがVengeful Spirit = OPであるとの説を定着させ、PubでのPick率急上昇に繋がった。が、このヒーローが単にクソ強いとかメタに合っているかというと、そうとは限らないかもしれない。
 
Her skillset for the most part looks rather impressive. Her stun does not scale really well, but all of her other abilities produce an effect which will be relevant throughout the game. At the same time, there are many heroes which possess similarly useful abilities which stay relevant, so why is Vengeful Spirit a top tier pick?
スキル構成の大部分はなかなかに印象的である。スタンはLvの上昇での変化があまりないが、 他の全てのスキルはゲームのどの段階でも使いでがある。がゲームのどの段階でも使いでがあるスキルということであれば他のヒーローも持っている。となればなぜVengeful Spiritがトップメタに食い込んできたのか?

We believe that the main reason behind her popularity among professionals is the ability to counter game-breaking ultimates, such as Black Hole or Flaming Lasso. For that reason, her frequent picks in the first stage of the draft serve not only the purpose of drafting a jack-of-all-trades support, but also as a "ban" on heroes, which would be potentially useless against a lineup with Vengeful Spirit.
思うにプロでの高ピック率を誇る主な理由はBlack HoleやFlaming Lassoのようなゲームをぶち壊しかねないUltを無効化する能力の高さにある。これゆえに、ドラフトの最初の段階での頻繁なピックは「何でも屋」サポートをチームに組み込む目的だけでなく、Vengeful Spiritを含むチームに対して無力になりかねないヒーローを実質的に"BAN"する目的をも満たすことができる。

With that in mind, I believe that in the Public/Ranked Matchmaking, this hero should not be over-prioritized. There are supports which can provide more utility in a game where you do not necessarily need a bkb-piercing interrupt. Furthermore, if your team has not drafted a single late-game core lineup with, for example, Medusa, where her being caught out would mean a loss of a teamfight, the presence of Vengeful Spirit will be even less noticeable, since there would be less of an urgency to save a caught-out hero.
このことを頭に入れた上で考えると、Pubやランクマではこのヒーローを過剰に優先すべきではない。BKB貫通の詠唱妨害が必ずしも必要でないなら、このヒーロー以上に役立つサポートは他にもいる。さらに言えば、チームがLate Gameコア一人、例えばMedusa、そのヒーローが死ぬことが即ち集団戦を敗北を意味する、というような構成でないのなら、捕まったヒーローを救出することの重要度が落ちるのでVengeful Spiritの存在感は更に薄くなる。


Lion
The hero has been picked frequently in the illusion-based pushing era and has now resurfaced as a general-purpose support and, in my opinion, he deserves the position of the second most picked support in professional play.
このヒーローはかつてのイリュージョン重視の時代に頻繁にピックされ今では多目的サポートとしての地位を築きあげ再浮上するに至った。私見では、プロ・ゲームで2番目に多くピックされているサポートと言うに値する。

There are many reasons for that, but the most important one of them is the farming-based meta. With no emphasis on constant ganking and teamfighting, the massive cooldown on level Finger of Death is less of an issue.
理由は多かれど、最も大きなものはファーム重視のメタである。コンスタントなGankと集団戦を重視しないのであれば、Lv1 Finger of deathのクソデカいクールダウンはさしたる問題にならない。

The ability to quickly dispose of illusions is another feature which should not be overlooked. In the same way Vengeful Spirit renders certain "big-ultimate" heroes less useful, Lion makes illusion-based heroes lose a lot of potency. It is not worth getting a core hero, whose presence can be halved by a single support. It is especially devastating against Chaos Knight in terms of teamfight damage output and Naga Siren and Terrorblade in dealing with split-push.
イリュージョンを手際よく片付ける能力も軽く見るべきではない。Vengeful Spiritが"ビッグUlt"ヒーローの使い勝手を悪くすることができるのと同様に、Lionはイリュージョン基板のヒーローの潜在能力を失わせることができる。ただのサポート一人によって存在感を半分失うコアヒーローはピックする価値なしである。特に集団戦での火力という点でのChaos Knight, スプリットプッシュに対抗するという点でのNaga SirenとTerrerbladeに対しては大きな効果がある。

Apart from destroying illusions Mana Drain allows for a lot of sustainability during the laning stage and can even be considered somewhat of a soft disable on heroes with extremely limited mana pools (e.g. Juggernaut).
イリュージョンを消し飛ばすことを抜きにしても、Mana Drainはレーニング段階での居座り能力を提供し、更に極端にマナ不足のヒーロー(例えばJuggernaut)に対しては軽いdisableとして考えることすらできる。

Last but not least, Hex has no cast point, which allows for some clutch counter-initiations against heroes like Magnus, Enigma and Tidehunter. With proper positioning and understanding of threats, a lot of initiators on the enemy team become irrelevant. Be mindful of Tidehunter and Earthshaker, though. The first will purge himself with Kraken Shell if focused while the latter has no cast point on Echo Slam.
そして何と言っても、Hexのキャスト時間なしという特徴が特定のヒーロー―例えばMagnus, Enigma, Tidehunter――に対していざという時のカウンター・イニシエートとなりうる点である。適切な位置取りと(*脅威の理解)があれば、敵チームのイニシエーター恐るるに足らずとなりうる。
がしかしTidehunterとEarthshakerには注意する必要がある。前者はフォーカスを受ければKraken ShellでHexをパージし、後者のEcho SlamにはHexと同様キャスト時間がない。
(*よくわからない)

This hero is best picked against teams that heavily rely on an initiation to teamfight or against a "glass-canon" lineup. The threat of both Earth Spike and Finger of Death will force enemy cores to get a Black King Bar, potentially forcing them to delay another core item, (*providing a window in which their dps is under an optimal threshold.)
このヒーローは相手チームの集団戦がイニシエートに依存する際や相手チームが「高火力紙装甲」だらけの構成である際にピックするのが最適だ。Earth SpikeとFinger of Deathの存在が敵のコアにBKBを買うことを強要し、(*)
(*よくわからない。要するに「DPSアイテムの代わりにBKB買わなきゃいけなくなるっていう機会をもたらすんよ」ってことを言ってるんだとは思う)

He is also an excellent initiator himself, so if your team lacks proper ways to initiate a fight, he can be a really welcome addition.
さらにLion自身優れたイニシエーターでもある。チームにイニシエート手段が不足しているなら、Lionは優れた追加要員となるだろう。


(*続きは明日やる)

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